OperaKino program

Oplev opera og koncerter i absolut verdensklasse på det store biograflærred

De allerstørste opera- og koncertoplevelser kan ses i direkte transmissioner til Rønne Bio's publikum fra nogle af verdens største scener med en perlerække af operauniversets største sangere og dirigenter. Via satellit transmitteres de store operaer i HD kvalitet til det store lærred i Rønne Bio tillige med en forrygende lydgengivelse. Mød det festklædte publikum og bliv en del af enestående operabegivenheder. Blandt publikum har der allerede været stor glæde over initiativet, og erfaringen viser, at oplevelserne er meget intense, fordi de mange kameraer bringer oplevelserne så tæt på, at end ikke 1. række i selve operaen vil give den samme intime oplevelse.



PROGRAM FOR SÆSON 2021/22

Bemærk at der kan forekomme ændringer i programmet


***
Onsdag den 22. september 2021 kl. 20.00

OPERA: TOSCA

Med Tosca vendte Puccini tilbage til den rendyrkede tragedie, der skildrer en voldsom og tragisk undergang for de tre hovedpersoner. Tosca har i særdeleshed fokus på de komplekse og veludviklede karakterer. Puccini har kunstfærdigt udformet den jalousi, ængstelse og fortvivlelse der opstår i den
fortryllende Floria i Tosca.
Det er her i Margarethe Wallmanns klassiske produktion, der havde premiere i 1958 på Wiener Staatsoper. Scenografien er elegant og dygtigt designet og forbløffende smukt skabt af Nicola Benois.
I titelrollen Anna Netrebko, en meget temperamentsfuld Tosca. Ved sin side har hun Yusif Eyvazov som Cavaradossi og Wolfgang Koch som Scapia.
Dirigent Bertrand de Billy.

Wien, 2020

Varighed: 126 min. ex. pause


***
Tirsdag den 26. oktober 2021 kl. 20.00

OPERA: LA TRAVIATA

Dette er den fjerde nye operaproduktion fra operaen i Rom siden begyndelsen af Coronaen. Efter den ekstraordinære fjernsynssucces med filmproduktionen af Barberen i Sevilla, som i december sidste år indviede Teatro dell'Opera di Romas sæson 2020-2021, blev succesen fulgt op med Verdis La Traviata i et nyt samarbejde mellem Lirico Romano og Rai Cultura.
La Traviata handler om den prostituerede Violetta, som forelsker sig i Alfredo og ønsker at skabe sig en ny tilværelse med ham. Men Alfredos far er sikker på, at giftermålet vil ødelægge deres familie, og alt ender tragisk.
Lisette Oropesa er Violetta Valery, Saimir Pirgu Alfredo Germont og Roberto Frontali Giorgio Germont. Det er maestro Daniele Gatti der dirigerer, og Mario Martone står for instruktionen af denne nye version af Verdis mesterværk baseret på Alexandre Dumas den Yngres La Dame aux Camélias.

Rom, 2020

Varighed: 140 min. ex. pause


***
Onsdag den 24. november 2021 kl. 20.00

OPERA: BARBEREN FRA SEVILLA

Teatro dell'Opera di Roma indviede sæsonen 2020-2021 (midt i Coronaen) med Barberen i Sevilla uden tilskuere. Det blev en ekstraordinær fjernsynssucces. Det var en filmproduktion i samarbejde mellem Lirico Romano og Rai Cultura. Rossinis Barberen fra Sevilla er en af verdens mest elskede og oftest spillede operaer. En ægte italiensk komedie. Greve Almaviva er forelsket i den skønne Rosina. Han får
hjælp af den opfindsomme barber Figaro, og sammen snyder de Don Bartolo, der er Rosinas formynder.
Efter mange forviklinger og forvekslinger ender alt godt og greven får sin Rosina. Det er maestro Daniele Gatti der dirigerer og med instruktion af Mario Martine. Her med Ruzil Gatin som grev Almaviva, Vasilisa Berzhanskaya som Rosina, Alessandro Corbelli som Don Bartolo og Andrzej Filonczyk som Figaro.

Rom, 2020

Varighed: 176 min. ex. pause


***
Tirsdag den 14. december 2021 kl. 20.00

OPERA: TRYLLEFLØJTEN

Tror du, at du allerede har set Tryllefløjten? Du har ikke rigtig set den, før du har set versionen af den eksplosive duo Barbe & Doucet (regi og design), der inviterer os til det, de kalder en 'enorm musikalsk komedie'. Oplev Glyndebourne Festival under ledelse af Ryan Wigglesworth (dirigent), og oplev et af Mozarts mest populære værker i en ambitiøs produktion med 'elleve sæt og to års forberedelse'. Denne magiske, vittige, ærbødige produktion opdaterer handlingen og politikken til 1900-tallets Wien.
Med David Portillo som Tamino, Sofia Fominas som Pamina, Brindley Sherratt som Sarasto, Björn Bürger som Papageno og Caroline Wettergreen som Nattens dronning.

Glyndebourne, 2019

Varighed: 161 min. ex. pause


***
Søndag den 16. januar 2022 kl. 13.30

OPERA: LA BOHEME

Dette er en af de operaer, der aldrig kan mislykkes. Der er ikke mange af dem, og to af de andre er Bizets Carmen og Verdis La Traviata, men Puccinis mest populære opera er noget andet, alt sammen veristisk og revolutionerende på nogle måder, især i betragtning af anden akt, massescenen på Café Momus i Paris. Puccini gik i sine værker videre end deres underliggende litterære værker, hvilket gav operaens damer en finere glans, end deres forfattere nogensinde gav dem. Mimi i La Bohème knuste alles hjerter fra starten, og det har hun aldrig ophørt med at gøre. Det er en af de mest elskede operaer nogensinde, og her fra San Francisco med en næsten helt italiensk rollebesætning, og med en meget ung og strålende italiensk dirigent, Tiziano Severini. Naturligvis bringer Mirella Freni prisen med hjem; hun er altid overvældende i oprigtighed og hun er ledsaget af Luciano Pavarotti, Nicolai Ghiaurov, Gino Quilico, Italo Tajo og Sandra Pacetti, mindre kan ikke gøre det.

San Francisco, 1988

Varighed: 116 min. ex. pause


***
Tirsdag den 8. februar 2022 kl. 20.00

OPERA: COSI FAN TUTTE

På Salzburg Festival er den nye produktion af Mozarts Così fan tutte et magisk øjeblik i Mozarts fortolkning, en sand fest for øjnene og ørerne. Det er en mesterligt klog iscenesættelse, og for første gang er det en kvinde der står på podiet for Wiener Philharmonikerne. Joana Mallwitz styrer suverænt sit ensemble og Wiener Philharmonikerne.
BR Klassisk skrev: 'Mozarts musikalske kosmos er fænomenal orkestreret og musikerne kan lide at blive båret væk af Joana Mallwitz, der dirigerer med entusiasme og glans i denne forkortede version af
Mozarts mesterværk'.
Den berømte instruktør Christof Loy bringer uventede psykologiske elementer til sin slående moderne iscenesættelse, der er sammenhængende ned til mindste detalje på den enkle sort / hvide scene. Søstrene Fiordiligi (sunget af den fantastiske fransk/danske sopran Elsa Dreisig, som i 2019 fik kronpinseparrets kulturpris) og Dorabella (Marianne Crebassa) er genstand for et væddemål fra deres forlovede Ferrando (Bogdan Volkov) og Guglielmo (Andrè Schuen) med Don Alfonso (Johannes Martin Kränzle) der siger 'sand trofasthed ville ikke eksistere med kvinder'. I sidste ende skal det vise sig at Don Alfonso havde ret, dette spil forårsager dybt sår for de involverede.

Salzburg, 2020

Varighed: 147 min. ex. pause


***
Søndag den 20. marts 2022 kl. 13.30

OPERA: DON GIOVANNI

'Hvem jeg er, ved du aldrig'. For instruktøren Romeo Castellucci, betyder det at nærme sig Don Giovanni, at træde op mod tvetydigheden og kompleksiteten såvel som den indre uligevægt, som Mozart gennemsyrer hovedpersonen i sin opera med. Vitalitet og ødelæggelse. I denne væsentlige ambivalens ser Castellucci en af fascinationerne af denne figur. Helt bundet i øjeblikket, er Don Giovannis livskraft legemliggjort med symbolsk graviditet i den næsten maniske Champagne Arie: 'Fin ch'han dal vino' (så længe de har vin). Dette danner den intense optakt til en fest, der vil være åben for alle og hvis sande formål for Don Giovanni er ganske åbenlyst: Leporello, hans mandlige og antitetiske alter ego, vil efterfølgende være i stand til at tilføje yderligere ti navne til den lange liste over Giovannis
kvindelige erobringer.
Den nye iscenesættelse af Mozarts Don Giovanni i Grosses Festspielhaus i Salzburg bliver
dirigeret af Teodor Currentzis og instrueret af Romeo Castellucci.
Medvirkende inkluderer Davide Luciano i titelrollen, den vidunderlige Nadezhda Pavlova som Donna Anna, Federica Lombardi som Donna Elvira, Anna Lucia Richter som Zerlina, Vito Priante som Leporello og Michael Spyres som Don Ottavio.

Salzburg, 2021

Varighed: 170 min. ex. pause


***
Onsdag den 20. april 2022 kl. 20.00

OPERA: AIDA

Der er få operaer hvor sammenhængen mellem det grandiost storladne og det intime er så tæt forbundet som i Verdis Aida. Den blodige konfrontation mellem etiopierne og egypterne sidestilles med Radamès’ kærlighed, (kaptajn for den ægyptiske livvagt) til Aida, en etiopisk slavinde (datter af den etiopiske konge). Deres kærlighed er stærkere end hadet mellem de to folkeslag, deres sociale forskelle og ellers uforenelige udgangspunkter. Denne kærlighed er lige så solid som væggen, der blokerer dens fuldbyrdelse.
Luciano Pavarotti leder en enestående rollebesætning i denne spektakulære liveoptagelse fra La Scala med Ghena Dimitrova, Maria Chiara, Nicolai Ghiaurov og Juan Pons, allesammen i topform. Luca Ronconis storslåede produktion af Verdis meget elskede mesterværk var en triumferende succes med Mauro Paganos monumentale design, der perfekt fanger den imponerende storhed i landets Faraoner og ørkenens okkerfarver.
Dirigent: Lorin Maazel.

La Scala, 1986

Varighed: 160 min. ex. pause


***
Tirsdag den 10. maj 2022 kl. 20.00

OPERA: FIGAROS BRYLLUP

Figaros bryllup er et af repertoirets mest ikoniske værker. Brahms talte om det som et 'mirakel', og grevindens klage er stadig en af de mest hjerteskærende musikalske stykker nogensinde. Ved at tage Beaumarchais komedie op, som havde fået en skandale til at ryste det parisiske samfund, blev Mozart og Da Pontes succes sikret. Stykket var endda blevet forbudt af Joseph II i 1785 på Wiener Theater.
Instruktøren Netia Jones nye produktion bevarer selve essensen af Beaumarchais' spil, da hun på
humoristisk og alligevel ondskabsfuld måde udforsker menneskelige relationer i et univers, der forvirrer virkelighed og fiktion til det punkt at spørge, ligesom greven: "Spiller vi i en komedie?".
Dirigent Gustavo Dudamel. Med Peter Mattei som greven, Maria Bengtsson som grevinden, Ying Fang som Susanna og Ildebrando D'arcangelo som Figaro.

Paris, 2022

Varighed: 170 min. ex. pause


***
Onsdag den 25. maj 2022 kl. 20.00

BALLET: EN MIDSOMMERNATS DRØM

Koreograf John Neumeier skabte sin version af En Midsommernats Drøm i 1977, og stykket har været
en fast del af Hamburg Ballettens repertoire. Felix Mendelssohn Bartholdys atmosfærefyldte musikalske klange for sommernatsdrømme afspejler de dødelige, mens Györgi Ligetis sireneagtige orgelstykker udtrykker det eventyrlige rige, der er afbildet i Shakespeares skuespil. Håndværkerens dans er understreget ved dominerende operaparafraser til tøndeorglet, som satiriserer selv de ædleste melodier.
John Neumeiers En Midsommernats Drøm er en vidunderlig præsentation af en klassisk ballet i fuld
længde lavet i sidste halvdel af det 20. århundrede, i 1970'ernes Tyskland.
Dansere: Hippolyta / Titania: Anna Laudere - Theseus / Oberon: Edvin Revazov - Philostrat / Puck: Alexandr Trusch Hermia: Madoka Sugai - Helena: Hélène Bouchet - Lysander: Jacopo Bellussi - Demetrius: Karen Azatyan - Bottom / Pyramus: Marc Jubete - Fløjte / Thisbe: Borja Bermúdez

Hamburg

Varighed: 125 min. ex. pause


***
PRISER

Entré incl. et glas bobler og chokolade: kr. 190,-

- Enkelte operaer/koncerter kan have forhøjet entré.


KLIPPEKORT

5-turs opera klippekort: Se 5 operaer, musicals o.lign. for 4 operaers pris
Pris: kr. 760,-

Klippekortene er ikke personlige og kan bruges til alle ordinære operaer, musicals, balletter o.lign.

Klippekortene kan ikke kombineres med andre tilbud eller rabatter.

Klippekortene kan ikke ombyttes til andre varer eller kontanter.

Klippekortene kan kun købes ved henvendelse i Rønne Bio's billetsalg.